Przyrodnicze laboratorium Tęczusia
Realizacja zadania w ramach konkursu „Nasze ekologiczne pracownie”
W „Tęczowym Przedszkolu” Publicznym Przedszkolu nr 2 w Zduńskiej Woli rozpoczęliśmy realizację zadania w ramach konkursu „Nasze ekologiczne pracownie”.
Dotacja w kwocie 41 097 zł dotyczy utworzenia pracowni edukacyjnej „Przyrodnicze laboratorium Tęczusia” pracowni dla najmłodszych przyrodników -ekologów przy „Tęczowym Przedszkolu” Publicznym Przedszkolu nr 2 w Zduńskiej Woli.
Wartość ogólna - całkowity koszt zadania: 45 727 zł
Kwota dofinansowanie ze środków WFOŚiGW w Łodzi : 41 097 zł
Wkład własny Miasta Zduńska Wola : 4 630 zł
Pracownia przyrodniczo – ekologiczna, która powstała od podstaw i została wyposażona w ekologiczne i przyrodnicze środki dydaktyczne, ma na celu pobudzenie aktywności do badań i obserwacji przyrodniczych, które będą rozwijały wyobraźnię przedszkolaków i zachęci do poznawania otaczającego środowiska i natury; ptaki rośliny , owady . Umożliwi wszechstronny rozwój dziecka poprzez obserwację zjawisk przyrodniczych i przeprowadzanie prostych doświadczeń oraz eksperymentów. To pozwoli dzieciom rozwijać zainteresowania przyrodniczo – ekologiczne, kształtować świadomość dotyczącą konieczności dbania o środowisko bliższe i dalsze, kształtować poczucie odpowiedzialności za siebie, drugiego człowieka i środowisko. Pracownia w otoczeniu przyrodniczym zostanie wyposażona w tablice informacyjne , gdzie będzie można odnaleźć wiadomości nt. roślinności i nasadzeń w naszej nowej eko-pracowni. Zostaną także zainstalowane gry utrwalające wiadomości nabytych w czasie prowadzenia zajęć i eksperymentów. Będą także domki dla owadów , dających schronienie i rozród. Punkt zostanie także wyposażony także w budki lęgowe , poidło dla ptaków i ptasią stołówkę, a o zmianach czasu, będzie informowała nie tylko zmiana barw nasadzonej roślinności, ale i zegar słoneczny. Powstanie także rumowisko skalne, stanowiące nagromadzone luźne frakcje skalne, żwirowe i kamieniste, przybliżające całość do warunków naturalnych. Nie zabraknie także stacji meteorologicznej badającą zjawiska atmosferyczne. Dzieci będą miały możliwość prowadzenia obserwacji pogody, wyciągania wniosków na bazie danych z najbliższego otoczenia , a tym samym w naszym ogrodzie. Cały punkt okala żywopłot, jednakże będzie dużo nowych nasadzeń typu krzewy , byliny i nowe drzewa. Znajdzie się także miejsce na łąkę kwietną, która jest naturalnym środowiskiem życia owadów.
Nowa eko-pracownia pod chmurką daje duże możliwości do działania i poszukiwań przyrodniczo-ekologicznych. Pracownia ma być miejscem, gdzie każde dziecko będzie czuło się dobrze, gdzie znajdzie czas na edukację przyrodniczą w ogrodowym laboratorium, które będzie jednocześnie miejscem wypoczynku i relaksu dla naszych podopiecznych, wśród których są również dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Odizoluje nas od zgiełku ulicznego, gdzie będzie można również uprawiać zdrowe warzywa i cieszyć oko i smak wyhodowanym własnoręcznie efektem. www.wfosigw.lodz.pl
"Bawimy się kolorami” grupa „Biedroneczek” postanowiła wcielić się w rolę małych badaczy. Przedszkolaki wraz z panią eksperymentowali z kolorami. Wiele doświadczeń wykonanych tego dnia stanowiło świetną zabawę dla przedszkolaków.
"Biedroneczki” podczas jednych z grudniowych zajęć zapoznały się z tematem dokarmiania ptaków. Dzieci dowiedziały się, że zima to trudny czas dla ptaków, dlatego należy im pomagać. Dzieci z zainteresowaniem wysłuchały opowiadania pt. „Spotkanie w karmniku” i pięknie przeliczały goszczące w nim wróbelki. Dowiedziały się czym można dokarmiać ptaki i same z dużym zapałem wsypywały pokarm do karmnika. Poznały ptaki zimujące w Polsce i miały okazję do wysłuchania odgłosów jakie wydają. Na zakończenie przedszkolaki wykonały prace plastyczna „Ptaki w karmniku”.
Odnawialne źródła energii. Jak schwytać energię wiatru i słońca?
Przedszkolaki przy użyciu pomocy dydaktycznej pozyskiwały wiadomości na temat odnawialnych źródeł energii: wody, wiatru i słońca. Dzieci mogły doświadczyć efektywności danego źródła na 4 urządzeniach wyjściowych: światło, dzwonek, turbina, miernik.
Każdego dnia staramy się aby pobyt dzieci w przedszkolu był udany , aktywny i edukacyjny. Żadne puzzle i układanki nie są dla nas przeszkodą nie do pokonania. Coraz więcej wiemy o otaczającym świecie i ekologii.