Jak wspierać rozwój mowy mojego dziecka?
Stop. Zmiksowanemu jedzeniu
95 % roczniaków, które jedzą tylko papki, a także dwu- oraz trzylatków, które nie gryzą pokarmów stałych ma lub będzie miało wady wymowy i/lub inne problemy z nadwrażliwością jamy ustnej. Podczas gryzienia pracują te same mięśnie co podczas mówienia. Dlatego jest ono tak ważne.
Stop. Jedzeniu przy TV
Małe dziecko, które jedząc, ogląda TV, nie koncentruje się na jedzeniu, je niedbale i niedokładnie przeżuwa jedzenie. Oznacza to, że jedząc, niedokładnie ćwiczy mięśnie twarzy potrzebne do prawidłowego wypowiadania głosek, czyli narażone jest na większe prawdopodobieństwo wystąpienia wad wymowy.
Stop. Smoczkom po 1 roku życia
Wychowanie bez smoczka bądź maksymalne skrócenie czasu jego stosowania u dziecka (do 1 r. ż.) chroni zgryz przed problemami ortodontycznymi, a wtórnie niweluje problemy związane z rozwojem mowy i komunikacji (m. in. nieprawidłowy tor oddechowy, wady wymowy).
Stop. Urządzeniom cyfrowym dla małych dzieci
Urządzenia cyfrowe (telewizory, komputery, smartfony, tablety, a także zabawki interaktywne) blokują rozwój językowy dziecka.
Lewa półkula mózgu jest ściśle związana z nabywaniem przez człowieka mowy. Podczas oglądania przez dziecko telewizji czy też grania w grę na smartfonie mamy, uaktywnia się półkula prawa - blokując przy tym działanie lewej, tym samym uniemożliwiając prawidłowy rozwój mowy. Dziecko ignoruje głos rodziców, nie czuje potrzeby komunikowania się. Dochodzi do opóźnionego rozwoju mowy.
Jak do tego nie dopuścić?
- Nie pozwól, by Twoje dziecko korzystało z tego typu urządzeń do minimum 3. roku życia lub dłużej jeśli u dziecka widoczne jest opóźnienie rozwoju mowy (nie mówi, mówi mało).
- Podczas zabaw i rozmów z dzieckiem wyłącz telewizor, komputer.
- Organizuj dla dziecka ciekawe aktywności, pobudzające rozwój mowy.
- Animowaną bajkę w laptopie zastąp codziennym czytaniem.
- Jeżeli już zdarzy się, że dziecko korzysta z takiego urządzenia, bądź przy tym obecny, nadzoruj, co dziecko ogląda/ robi i rozmawiaj z nim, po chwili zaproponuj dziecku inną, atrakcyjną aktywność.
Kochani mamo i tato
- Często do mnie mówcie! Opowiadajcie o tym co wspólnie robimy, naśladujcie dźwięki otaczającego mnie świata, nazywajcie rzeczywistość.
- Powtarzajcie razem ze mną samogłoski, sylaby i słowa, abym utrwalał to, co już umiem oraz poznawał nowe słowa.
- Modulujcie głosem, aby Wasza wypowiedź była dla mnie ciekawsza, a przekazywane emocje zrozumiałe.
- Wspierajcie swoje wypowiedzi mimiką i gestami.
- Patrzcie mi w oczy, kiedy do mnie mówicie.
- Śpiewajcie mi piosenki, recytujcie wierszyki i rymowanki.
- Używajcie prostych słów i krótkich zdań.
- Pamiętajcie, aby Wasza mowa była wyraźna, poprawna, bez spieszczeń. Jesteście dla mnie wzorem i chcę mówić tak jak Wy.
Opracowanie:
Logopeda: Jolanta Idzikowska